top of page

Kom uit uw kot!

Bijgewerkt op: 13 dec. 2021



Kom uit uw kot!

Behalve als je ziek bent of in quarantaine zit, blijf dan in uw kot.

Maar PLEASE kom uit uw kot!

Je immuniteit versterken vergt naast gezonde voeding en/of voedingssupplementen ook voldoende beweging. Liefst in een gezonde buitenomgeving en met matige intensiteit. Dan werkt beweging immers immuun stimulerend. Voor intensieve sportbeoefening of overtraining is het opletten geblazen. Dat kan immers een averechts effect creëren.


Echt, we zijn gemaakt om buiten te zijn. Het menselijk ras is niet ontstaan in kantoorpanden, betonnen woningen, kleine huisjes, flats en winkels. We zien ‘binnen zijn’ teveel als de basis, en ‘buiten zijn’ als een uitstapje. Onderzoek toont aan dat we 21u/dag!! binnen zitten, dat is 90% van onze tijd! Tijd voor verandering!


Je longen hebben zuivere verse lucht nodig, zeker nu deze zo kwetsbaar zijn onder invloed van het corona virus. Onze lucht was nog nooit zo zuiver: er rijden amper auto's en de meeste (vervuilende) fabrieken liggen stil. De ontluikende lente zorgt voor een boost aan nieuwe energie, alles barst uit zijn voegen van energie! Dus ga naar buiten, trek het bos in, ga fietsen, wandelen, buiten sporten (ja, met de nodige afstand weliswaar).

Hieronder zet ik 10 redenen waarom buiten bewegen zo belangrijk is:

#1 Het versterkt je immuniteit: lichaamsbeweging komt ten goede aan je algehele lichamelijke conditie: je uithoudingsvermogen, je hartfunctie, je longcapaciteit, je bloedcirculatie, je celstofwisseling,..

#2 Het is goed voor je luchtwegen, verse zuurstof helpt je lichaam te zuiveren. Steeds wanneer je uitademt, zuiver je je lichaam. Adem dus diep in en uit als je buiten bent.

#3 Het is de beste manier om vitamine D op te nemen, wat ondersteunt bij de weerstand. Een kwartiertje buiten zitten is al genoeg om je dagelijkse hoeveelheid vitamine D op te nemen.

#4 Het helpt je biologische klok synchroniseren: daglicht helpt je lichaam vast te stellen hoe laat het is. Je lijf is ontwikkeld om te leven met een natuurlijk dag- en nachtritme. Zodra het ochtend is, en het licht relatief veel ‘blauw licht’ bevat, maakt je lichaam zich klaar voor de dag. Zodra het donker begint te worden maakt je lichaam zich klaar voor de nacht. Zeker weten dat je beter slaapt na een fixe wandeling!

#5 Het zorgt voor minder stress: experimenten laten zien dat hartslag, bloeddruk en spierspanning al na drie minuten in de natuur zijn dalen. Het zorgt ook voor een verlaging van het stresshormoon cortisol.

#6 Het maakt minder depressief en angstig: het is wetenschappelijk bewezen: bewegen helpt tegen depressie. Vooral wandelen geeft mensen een mentale boost, zo blijkt uit onderzoek.

#7 Het is goed voor je geheugen én concentratievermogen: na een wandeling zal je beter kunnen onthouden én zal je productiever zijn.

#8 Het bevordert de creativiteit: als je je nergens specifieks mee bezighoudt, tijdens het wandelen bv, schakelen je hersenen over op een soort van standaard modus. En die modus is betrokken bij het creatief denkproces.

#9 Het herstelt het contact met jezelf door naar buiten te gaan: je bent meer geaard, sneller in balans en hebt meer vertrouwen in je lichaam. De zon op je huid, de zuurstof in je longen: die primaire elementen helpen je je hoofd, hart en lijf met elkaar te verbinden. Zodoende sta je wakkerder in het leven en voel je beter wat je nodig hebt.

#10 De kracht van de natuur heeft ook een spirituele zijde: het idee dat je onderdeel uitmaakt van iets groters dan jezelf, de natuur, kan enorm relativerend en troostend werken. Het laat je een gevoel van verbondenheid ervaren.


Du-us, nogmaals: kom uit uw kot.


En als je niet buiten mag komen: ga dan dansen in je living, hou kussengevechten, make love, ga tuinieren, zing je longen open! Maar please, beweeg!




5 weergaven0 opmerkingen

Comments


bottom of page